RSS
 

Religia ważniejsza niż język polski.

22 lis

Wprowadzenie od roku szkolnego 1990/1991 nauczania religii do przedszkoli i szkół publicznych spowodowało, że przedmiot ten w edukacji szkolnej dzieci i młodzieży na poszczególnych etapach nauczania, stał się przedmiotem profilującym i dominującym.
Przeznaczona i zatwierdzona przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w programach nauczania dla poszczególnych rodzajów szkół liczba 2 godzin tygodniowo na nauczanie religii w każdej klasie wielokrotnie przewyższa tygodniowa liczbę godzin przeznaczoną na nauczanie bardzo wielu przedmiotów ogólnokształcących takich jak fizyka i astronomia, chemia, historia, wiedza o społeczeństwie, biologia, geografia, podstawy przedsiębiorczości, informatyka, przysposobienie obronne, ochrona środowiska oraz przedmiotów zawodowych.

W okresie pełnej edukacji szkolnej dzieci i młodzieży od przedszkola poprzez szkołę podstawową, gimnazjum do ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej, przeznaczona i zatwierdzona przez Ministerstwo Edukacji Narodowej liczba godzin na nauczanie religii wynosi w sumie 30 godzin tygodniowo dla uczniów kończących edukacje szkolną w liceum i zasadniczej szkole zawodowej i 32 godziny tygodniowo dla uczniów kończących edukację szkolną w technikum.
Na poszczególnych etapach edukacji szkolnej przeznaczono i zatwierdzono na nauczanie religii:
- w przedszkolu – 4 – 6 godz. po 2 godz. religii tygodniowo w każdej grupie 3, 4 i 5-ciolatków;
- w szkole podstawowej – 12 godz. po 2 godz. religii tygodniowo w każdej klasie od I do VI;
- w gimnazjum – 6 godz. po 2 godz. tygodniowo w każdej klasie od I do III;
- w liceum i zasadniczej szkole zawodowej – 6 godz. po 2 godz. tygodniowo w każdej klasie od I do III;
- w technikum 8 godz. po 2 godz. tygodniowo w każdej klasie od I do III;

Z analizy dotychczasowych szkolnych planów nauczania w niektórych warszawskich szkołach ponadgimnazjalnych wynika, że liczba programowych godzin przeznaczonych tygodniowo na nauczanie religii w stosunku do innych przedmiotów nauczanych w tych szkołach przedstawia się następująco: /Wybrana jedna z wielu szkół w Warszawie/

w zasadniczej szkole zawodowej nr 7 przy ul. Targowej 86 o kierunku mechanik pojazdów samochodowych zgodnie z zatwierdzonym przez MEN do realizacji programem nauczania nr 723/04/ZSZ/SP/MEN/2007.05.14 w trzyletnim cyklu nauczania przeznaczono tygodniowe na nauczanie religii i przedmiotów ogólnokształcących przeznaczono następującą liczbę godzin:

- religii – 6 godz.
- języka polskiego – 5 godz.
- języka angielskiego – 3 godz.
- języka rosyjskiego – 3 godz.
- historii i wiedzy o społeczeństwie /razem/ – 2 godz.
- matematyki – 4 godz.
- fizyki i astronomii – 2 godz.
- geografii z ochroną środowiska – 2 godz.
- podstaw przedsiębiorczości – 1 godz. !
- technologii informacyjnej/informatyki/ – 1 godz. !
- wychowania fizycznego – 9 godz.
- przysposobienie obronne – 2 godz.
- wychowanie do życia w rodzinie – 1,5 godz.
- godzina z wychowawcą – 2 godz.

w zasadniczej szkole zawodowej nr 7 przy ul. Targowej 86 o kierunku mechanik pojazdów samochodowych, zgodnie z zatwierdzonym przez MEN do realizacji programem nauczania nr 723/04/ZSZ/SP/MEN/2007.05.14 w trzyletnim cyklu nauczania przeznaczono tygodniowo na nauczanie religii i przedmiotów zawodowych następującą liczbę godzin:

- religii – 6 godz.
- podstaw konstrukcji maszyn – 3 godz.
- technologii mechanicznej – 3 godz.
- pracowni elektrotechniki i elektroniki samochodowej – 4 godz.
- konstrukcji pojazdów samochodowych – 3 godz.
- eksploatacji pojazdów samochodowych – 4 godz.
- przygotowanie do prowadzenia pojazdów samochodowych – 2 godz.

Tygodniowa liczba godzin przeznaczona na nauczanie religii w trzyletniej w zasadniczej szkole zawodowej i w technikum w czteroletnim cyklu nauczania jest większa od liczby godzin przeznaczonych na tygodniowe nauczanie wszystkich pozostałych przedmiotów zawodowych.

Powyższy prawny stan rzeczy jest błędny i niezrozumiały. W publicznej zasadniczej szkole zawodowej nie powinno być takich „anomalii”, że na nauczanie religii w trzyletnim cyklu nauczania przeznacza się i akceptuje 6 godzin religii tygodniowo, tj. o 1 godzinę więcej niż na naukę języka ojczystego, o 2 godziny więcej niż na nauczanie matematyki i 2 – 3 krotnie więcej godzin niż na nauczanie pozostałych przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych.

Nazwa „zasadnicza szkoła zawodowa” czy „technikum” jednoznacznie wyjaśnia, że uczniowie takich szkół powinni uczyć się uzyskania konkretnego zawodu w danej specjalności, a nie uczyć się na „ministrantów” czy też „zakonników”. Obecnie polskie zasadnicze szkoły zawodowe i technika spełniają rolę świeckiego państwowego seminarium duchownego i tylko w zakresie jednej religii.

 
Komentarze (11)

Napisane przez w kategorii Polityka polska

 

Tags: , , ,

Dodaj komentarz

 

 
  1. surbit

    23 listopada 2011 o 07:56

    To jest chory kraj.

     
  2. Bratkowski Piotr

    23 listopada 2011 o 08:40

    wolałbym od mechanika innych cnót niż religjność ;)

     
  3. leszekbejmert

    23 listopada 2011 o 08:55

    Bratkowski-piotr-
    Jeżeli przełożyłoby się to na uczciwość to niby czemu nie?
    pozdro.hejo.

     
  4. Afapipi

    23 listopada 2011 o 09:07

    Ta statystyka potwierdza mój pogląd, że nauka religii nie przynosi oczekiwanych efektów.W technikum osiem godzin tygodniowo przekłada się na przeszło 70 godzin rocznie. I co ? I nic. Pustoszejące kościoły i wzrost przestępczości młodocianych. A ile godzin straconych?- szok! Dalszy komentarz jest właściwie zbędny – wnioski nasuwają się same.Pozdrawiam.

     
  5. surbit

    23 listopada 2011 o 09:23

    I pozniej taki mechanik bedzie modlitwa naprawial samochod.

     
  6. Afapipi

    23 listopada 2011 o 09:34

    surbit
    .
    A kierowca liczył na cud.

     
  7. surbit

    23 listopada 2011 o 10:52

    Afapipi)
    A z tych cudów zostają tylko krzyże przy drogach.

     
  8. racza

    23 listopada 2011 o 11:43

    Zapomniałeś dodać, że 6 godzin religii, to statystycznie 2 godziny tygodniowo razy 3 lata. Z Twojego zestawienia można wysnuć wniosek, że to 6 godzin tygodniowo w każdym roku..Podobnie ma się rzecz z pozostałymi przedmiotami. .Ale zgadzam się, że zdecydowanie za mało jest godzin polskiego. Od siebie dodam, że co najmniej 2 tygodniowo w każdym roku powinno się poświęcać na naukę czytania ze zrozumieniem…

     
  9. Paolito1976

    23 listopada 2011 o 12:19

    Jak mawia toruński medialny biznesmen: siać, siać, siać! Nie zauważyli klerykalni politycy jak i kościelni że lekcje religii są traktowane z przymrużeniem oka przez dziatwę szkolną. Gdyby Tusk miał jaja postawiłby ultimatum: albo religia zniknie ze szkół albo Kościół weźmie na swe barki finansowanie jej.

     
  10. leszekbejmert

    23 listopada 2011 o 12:23

    Paolito1976
    Żadnego albo ma nie być!
    pozdro.hejo.

     
  11. patrycja33

    1 grudnia 2011 o 22:11

    Boże , spraw, niech ten samochód działa.